lördag 6 augusti 2011

Sommarslamfluga


Slamflugorna kan vara hur jobbiga som helst att identifiera. De verkar dessutom inte vara särskilt hårt bundna till specifika biotoper (med något undantag), så man får i regel utgå från de 18 möjliga arterna och utesluta dem en i taget. De som har så här tydliga mörka vingfläckar, mörka ansikten och lite behåring är antingen blanka slamflugor eller sommarslamflugor (Eristalis pseudorupium). Hanarna av dessa två arter kan tills vidare endast skiljas med genitaliestudier, men honorna, med åtskiljda ögon likt den på bilden, skiljer sig en aning. En blank hona hade varit helt hårlös åtminstone på delar av bakkroppen, så detta är rätt säkert en sommarslamfluga. Samtidigt säger Nationalnyckeln att arten mest flyger i juni-juli, medan den blanka slamflugan typiskt flyger som nu, i augusti. Båda arterna kan dock hittas en bit in på hösten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Vilken kunskap du har! Riktigt så noga är inte jag med att identifiera allt, kanske du kan hjälpa mig med flugan i mitt nästa inlägg. den är väldigt hårig kan jag berätta! :-) Bilden är vacker, trots motivet. Är så glad att du skrev hos mig så jag hittade hit!
BS: Ja, det har du rätt i, lite som universum. :-)
Snart kommer det mer insekter från mig. de ät tagna med mitt teleobjektiv, och mitt på dagen. Fjärilar, flugor, bin, gräshoppor och humlor. Trollsländor är favoriter, men svåra att fånga….
Har en hyfsad men inte fantastisk kamera…
Vi ses! Glad att du tittade in!
Allt gott till dej!!

pelle sa...

Ja, det är en fantastisk värld som öppnar sig! Men otroligt svårt att hitta rätt bland arterna, ibland har t.o.m. experterna det svårt, även med infångade insekter. Kul att leta runt på nätet under mörka vinterkvällar... ;)