torsdag 4 augusti 2011

Blågrön mosaikslända



Fick äntligen en bild på en blågrön mosaikslända, märkligt nog har jag aldrig sett någon sittande tidigare. Precis som andra mosaiksländor är de ju glada för att flyga runt i sitt revir och jaga bort rivaler och andra inkräktare. Detta är en äldre hona, och några minuter senare kom en hane förbi, vilket omgående resulterade i att s.k. "ljuv musik" uppstod. Ett par troliga höstmosaiksländor var också på vingarna, men ville inte visa sig ordentligt. Annars är det mesta som vanligt bland sländorna, men flicksländorna blir fåtaligare för varje dag. Det verkar vara sjöflicksländan som har den längsta säsongen här, de går fortfarande att hitta nu, nästan tre månader efter att de dök upp. Mindre rödögonflicksländor och större kustflicksländor finns också i några tiotal. Däremot verkar lyrflicksländorna ha försvunnit helt. Tegelröd ängstrollslända var den talrikaste arten, det är ju deras tid nu.

10 kommentarer:

ming wan lee sa...

ah! visst är den fin, en rolig rackare med! Inte så sällan befinner man sig öga mot öga med en hane, vilket alltid är lika kul! fast de vänder förstås lika fort igen... det är kanske fel på min doft :D
Såg massor bland märgelgravarna och blötmarkerna på södra Öland i förra veckan, dock är min fototeknik inte tillräcklig för presentabla bilder...

pelle sa...

Ja, de jag har sett har varit väldigt nyfikna och flugit runt i ögonhöjd, till skillnad från höstmosaiksländorna som gärna befinner sig på lite mer behörigt avstånd mellan 2 och 10 meters höjd, gärna kring topparna på höga buskar eller små träd. Min kroppsodör har jag aldrig uppfattat som varken hinder eller tillgång i skådningen, däremot kan jag ofta notera att de stygga bromsarna gillar höga, solexponerade utsiktsplatser med extremt gles växtlighet. De sticks i alla fall inte där, som tur är... ;)

Anonym sa...

Otroligt vackra bilder! Blir alldeles hänförd! Ljuvligt! Kommer att bli en ständig gäst här är jag rädd...
Allt gott till dej!

pelle sa...

Tack så mycket! Jag följer dig också, det är så roligt att se alla fina miljöer du hittar, och som jag känner igen (de flesta). Ibland känns det som jag flyttat för långt hemifrån... Men så länge man är i Skåne får man ju vara nöjd! ;)

Anonym sa...

Sant. Jag älskar Skåne, (bara jag får komma till nordnorge emellanåt) :-)
Allt gott till dej!!

Mian sa...

Min gode vän Jan har nog en ljuvlig doft, se här:
http://miansblogg.blogspot.com/2010/08/slanddomptoren-jan.html
:-)

pelle sa...

Mian: tack för länken till de underbara bilderna! Där blir man ju faktiskt lite avundsjuk! Jag måste nog experimentera lite nästa sommar och se om jag kan hitta rätt "fragrans"... ;)

Anonym sa...

Är tillbaka igen. Var tvungen att se den igen. :-)
Du har kanske ställt ut, eller funderar på det?
Allt gott till dej!

Mian sa...

Pelle: jag har inte fattat att det är den gröna och inte den blågröna sländan som vi har vid damnen (bilder på min blogg). Jag har ändrat namnet nu. Visst är det rätt, eller???
Vattenaloe finns i en sjö några mil härifrån.
Jag har beställt en bok om trollsländor nu :-)

pelle sa...

Vad kul! Den nykläckta sländan ser ljus och spännande ut, men de är verkligen kluriga när de inte är helt utfärgade. Jag har aldrig sett någon grön (de är väldigt sällsynta i Skåne), men har man koll på ett fint bestånd med vattenaloe kan det säkert löna sig att spana efter den. På de andra bilderna ser det ut att vara en blågrön hona med den den lilla smala trekanten bakom vingfästena. Men jag är som sagt ny på området, så kolla gärna i boken och jämför. De flesta som börjar med trollsländor brukar fastna rejält... ;)