onsdag 22 maj 2013

Sommargylling

Vädret skiftar flera gånger om dagen just nu, i morse var det kallt, grått och höstlikt. Fick ändå en av mina märkligaste obsar någonsin - plötsligt flög en lysande, svartgul sommargylling runt ovanför mig med en tornfalk efter sig. Jag brukar bli överlycklig av att få se en gylling under några få sekunder, nu varade det nära en minut. Det slutade med att falken jagade bort inkräktaren över ett rapsfält. Det blev den 175:e arten för året. Helgen som gick satt en tjusig rosenfink och sjöng en stund bara ett kvarter från huset, och de sista flyttarna har också dykt upp - törnskata, bivråk och härmsångare.

4 kommentarer:

ming wan lee sa...

ojojoj! sommargyllingen minsann :) grattis, det ska Tekla få höra, hon kommer bli eld och lågor! :)

rosenfinken hörde vi för två år sedan, vid Hovs Hallar. Pleased to meet you!

pelle sa...

Ja, vad kul! Det är underbara fåglar båda två. Det är inte så många veckor man har chans att se dem, så det är helt underbart att båda hamnade på listan i år... ;). För min del brukar jag leta upp dem på den (nästan) årliga Österlen-turen, men det är visst ingen inplanerad i år.

Mian sa...

Sommargylling - vilken lycka!

pelle sa...

Mian: Håller med, de är underbara! Det finns ju säkra lokaler några mil bort, men det är alltid kul att hitta dem på hemma plan. ;)