fredag 31 maj 2013

Fiskgjuse

Igår hördes både mindre korsnäbb och skogssnäppa på väg söderut, nu drar höststräcket igång! Nja, riktigt så illa är det väl inte, men det är ändå rätt intressant att vissa arter börjar bli färdiga med häckningen när det fortfarande passerar fåglar på väg mot Ishavet. Fiskgjusen hade tagit en id ute i sundet, och satte sig för att käka i en torraka. Alldeles för långt håll att fota på, men jag tyckte det blev lite kul med den lilla nyfikna törnsångaren (tror jag) som syntes på en av bilderna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte ofta jag har sett en fiskgjuse! Kul! Den är lite örnlik tycker jag.
På tal om avslutad häckning, är så förvånad att inga snmåfåglar häckar i min trädgård i år, förra året tog det tio minuter så var den ena bebodd, i år satte vi upp en till.
Allt gott till dej med en kram!

pelle sa...

Visst, den heter ju fiskeörn på danska. ;) Det har nog kommit lite i otakt i år, kanske det inte är för sent med någon häckning i trädgården?