söndag 12 maj 2013

Mindre flugsnappare

Idag fick jag se mina första trollsländor för året, inte oväntat en handfull guldtroll. Mycket efterlängtade! Gökgalenskapen fortsatte med totalt nio olika ex på min lilla cykelrunda. Två av dem läckert tegelröda. Spännande nu, med både pungmesar och kungsfiskare häckande i närheten, hoppas att det blir många ungar. Två skräntärnor har stannat här ovanligt länge i år, det hade varit skoj med en häckning. Annars var det trögt i fågelvärlden, så jag stannade i en vindskyddad dunge för att leta trollsländor. Tog bara en minut innan en mindre flugsnappare började sjunga alldeles i närheten! Han visade sig sen fint under en timme och sjöng glatt mest hela tiden från ett fågelbärsträd sprängfullt med blommor. Otroligt stämningsfullt i den mysiga vårsolen. Tog några bilder mest för dokumentation, ljuset var mot hela tiden. Han hade ännu inte fått något rött på strupen, mest en aning gräddgult som föraning. Född förra året, alltså. Kul, det var tio år sen sist.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Aaahhh! Mindre flug! Det är väl 15 år sedan jag hade den!

ming wan lee sa...

ljuvliga tider!

Mian sa...

Det var länge sedan jag såg mindre flug här i mina trakter.
Och inte har jag fått se nån slända i år....men det ska bli i slutet av veckan har jag tänkt!