fredag 3 maj 2013

Pungmes

...och här är den lille husbyggaren!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fina! Aldrig sett här, men vi har väl två fynd tror jag... Om jag lyckas komma ner en helg måste vi hälsa på pungmesarna! Det är väl inte du som börjat märka? Gift är du ju, det vet jag...

ming wan lee sa...

men hejsan! vilken fin :)

pelle sa...

Det är en bekant som märker, men det var bara en slump att jag råkade komma förbi. Både hanen och honan hamnade i nätet, hur charmiga som helst. Nu är det ju läge att skämta om att man är ringmärkt, men det gör jag inte... ;)

Mian sa...

Ååå så länge sedan jag såg pungmes.
Jag har ett gammalt pungmesbo hängande här hemma. Vi hittade det vid Hornborgasjön för säkert 20 år sedan. Övergivet. Hade inte blivit färdigbyggt.

pelle sa...

Ja, det är ju en helt fantastisk konstruktion. Bara fem meter från årets aktiva bo hänger ett från förra året, som har klarat ett antal sommarregn, höststormar och frostnätter utan någon direkt synlig skada. Pungmesarna verkar ha en dålig trend i hela norra Europa, så det känns lite oroligt inför framtiden. Borde vara en art som gynnas av den stigande värmen, men det finns säkert fler faktorer.