lördag 6 oktober 2012

Tranor

Galet sträck i går också, men då hade vinden vridit till nordväst, och fåglarna flög några nivåer högre upp i luften. Jag tror att det fortfarande var mest bofinkar, annars har jag en känsla av att piplärkor gärna tar lite mer höjd än finkarna. Tittade bara ut några korta stunder, och det verkade som om variationen var lite bättre, med sävsparvar, lärkor, hämplingar, grönsiskor, mesar osv. Gott om taltrastar också, men de är hopplösa att räkna, dimper gärna ner i någon trädgård och drar några varv runt huset. Vid middagstid kom dessutom en regnfront söderifrån och mötte fåglarna, som förvirrade drog norrut igen i ganska stora mängder. Idag var det betydligt lugnare, men ett par fina flockar med tranor sträckte förbi innan det sedvanliga eftermiddagsregnet. Fick anledning att testa min nynerladdade räknarapp (Tally Counter), fungerade riktigt bra. Skönt att slippa alla siffror i huvudet, de har en förmåga att "få vingar", de också... Frågan är om räknaren funkar lika bra i blåst, regn och kyla, det är ju sällan inomhusklimat när sträcken ska räknas. Det blev 388 tranor i alla fall.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

superfin formation! jag såg och hörde alldeles nyss tre mindre sträck här ovan, tranor och sångsvanar. Kan inte räkna dem men det är en magnifik syn!

pelle sa...

Visst är det vackert! Jag blir sur på mig själv ibland när jag känner mig tvingad att räkna istället för att njuta av formationerna. Typiskt att man ska vara sifferfreak också...