söndag 21 oktober 2012

Hökuggla

Skön helg, som tyvärr mest tillbringades vid skrivbordet av olika anledningar. En hökuggla upptäcktes en kilometer bort i går eftermiddags, så jag fick i alla fall anledning att lufta mig lite. Efter en del bestyr blev klockan halv 6, och det började mörkna så smått. Jag insåg att jag inte skulle hinna kolla över hela området (även om det inte är större än en ordinär park), så jag koncentrerade mig på ett lite öppnare område med en del björkar. Och minsann tog det inte mer än 10 minuter innan några kråkor började varna och hökugglan dök upp i en hagtornsbuske. Kameran var inställd på "sommardag", så bilderna blev skakiga i dunklet. Efter några minuter drog ugglan vidare in i ett snårigare parti och kunde inte hittas igen. Skön upplevelse ändå, det är verkligen en genomträngande blick. Har nu sett sju olika ugglearter i ett område med cirka 1 kilometers radie. Lite blandade känslor att se skogsarterna så här inne bland husen, men det hör ju till att de lockas av belysningen på vintern. Här finns gott om råttor som de gärna kan äta upp.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

Vackert! verkligen en skarp blick, både du och ugglan, grattis :)

Anonym sa...

Härligt! Sedd här med för en vecka sedan av några. Jag är som vanligt inte alert, men den förra vi hade i kommunen, 2006, var det dock jag som hittade.