fredag 19 oktober 2012

Entita

Stenknäckarna sitter (oftast) stilla en stund
Det var både bra och dåligt att flytta ut skrivbordet till fönstret, idag kom den nionde nya tomtarten för i år - en entita! Betydligt mindre samarbetsvillig än taigasångaren, syntes inte mer en halv minut. Jag försökte fota, men det blev bara en enda bild på ett suddigt beige-och-vitt streck. Kunde väl suttit stilla i en halv sekund... ;). Igår hajade jag till på en ljus mes som flög förbi, kanske samma? Tyvärr mot en ljusgrå middagshimmel, så jag kunde inte avgöra om det var en svagt tecknad blåmes eller talgoxe. Eller nåt annat. Tur att den dök upp igen i alla fall. Det här är den verkliga tjusningen med miniskådning - i hemmakommunen har det genom åren setts dubbelt så många taigasångare som entitor! Bara tre mil härifrån är entitan en vanlig häckfågel... Och dåligt, ja... för att jag inte får gjort så mycket som jag borde. Men det kommer många mörka timmar i vinter. Tomtkryss # 146.

Inga kommentarer: