onsdag 3 oktober 2012

Skärpiplärka

Maffigt sträck idag, räknade några enstaka minuter med jämna mellanrum och fick ihop 14 000 bofinkar de tre första timmarna. Bra siffra, men då ser jag högst en tredjedel av sträcket. I vissa vindar (gärna ostliga) blir fåglarna bli lite mer koncentrerade, och då kan siffrorna närma sig nivåerna i Falsterbo. Ska bli spännande att se hur många de räknat in där nere idag. Övriga arter var mycket fåtaliga - någon gråsiska, några tiotal grönsiskor, ett halvdussin ladusvalor. Enstaka piplärkor kom också förbi, och bland dem minst en skärpiplärka, ny art för tomten. Jag tror att de är ganska regelbundna på sträcket, har haft flera ex på några andra ställen i veckan. Men man vill ju vara säker när det gäller något så viktigt som tomtkryss, så jag har "glömt" några misstänkta och väntat tills det kom någon som lät riktigt bra och visade sig fint i läckert ljus. Tomtkryss #144.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till alla nya tomtkryss! Jag borde ta tag i den där listan igen. Står och stampar på 128, eller om det är 129, men skådar för dåligt. Till helgen. Eller nästa år kanske...

pelle sa...

Tack! Jag har slarvat med tomtlistan i flera år, men nu känns det rätt avkopplande att ta några minuter då och då. Morgonteet på trappen med kikaren i handen, funkar nog några veckor till...