måndag 7 maj 2012

Vårsidenbi

Vårsidenbiet (Colletes cunicularius) är nog det vanligaste biet i trädgården, men de sitter inte stilla så länge och är kluriga att fotografera på närhåll. De är dessutom svåra att skilja från sandbinas hanar, så jag är lite osäker på hur antalen fördelas. På bilden kan man med lite god vilja urskilja två vingceller precis ovanför det näst yttersta ljusa bandet på bakkroppen. Dessa ska vara ungefär lika stora på Colletes, medan den inre cellen är tydligt mindre än den yttre på Andrena. Vårsidenbiet är också det enda vårflygande sidenbiet av Sveriges totalt 8 arter. Inga nya biarter än så länge, så jag gissar att de som varit med här de senaste dagarna är standardsortimentet i en normal trädgård.

2 kommentarer:

Mian sa...

Vilken lyx det är att kunna surfa in på din blogg och få lära sig nya insekter varje dag!
Varmt tack för att du så generöst delar med dig av din kunskap.

pelle sa...

Tack själv, Mian! Jag brukar gå in och njuta av dina bilder varje dag. Jag är ju skogsflykting, så det händer rätt ofta att jag saknar titor och tranor... ;)