måndag 14 maj 2012

Fler vitkindade...

Mitt tomtrekord varade inte många dagar - idag passerade 8 160 vitkindade gäss utanför fönstret. Det är faktiskt nytt rekord även totalt sett för min del. Nu är jag ingen inbiten sträckskådare, men i alla fall. I fredags rapporterades 87 000 ex längs Skånes sydkust, och inräknat några andra stora sträckdagar har en bra bit över 100 000 passerat redan innan idag. Den ryska tundrapopulationen brukar anges till 130 000 fåglar, man kan ju misstänka att det finns rätt många fler. Härlig tanke ändå att man kan se nära hälften av alla vitkindade gäss i världen under en dag. Många av dagens flockar kom precis i trädtoppshöjd, så jag har säkert missat tusentals. Bland annat var där en flock som jag räknade till 800 ex, men som jag varken hittade början eller slutet på bland grenarna. Några kom fint över huset, som vanligt uteslutande artrena flockar. Men jag hittade till sist 14 prutgäss i alla fall, de är ju precis i början av sin sträckperiod.