tisdag 1 maj 2012

Trädgårdsgökbi

Jahaja, då börjar det igen... Ska man rota i böcker och surfa runt på nätet så fort man hittar ett spännande kryp, eller ska man nöja sig med att placera djuret i någorlunda rätt familj och bara njuta av mångfalden? Som vanligt blir det väl en kombination. Det kommer säkert flera blåsiga, regniga, kalla och allmänt sura dagar den här sommaren också, när skrivbordsarbetet får tiden att gå. Gökbina av släktet Nomada är en av favoritgrupperna, jag är väldans förtjust i deras alienögon. De sitter också gärna stilla och solar och bryr sig inte det minsta om närgångna fotografer. Artbestämningen då? Jo, hittills har jag lyckats hitta 4 av Sveriges 34 arter i trädgården. Men i vanlig ordning finns det diverse fallgropar, könsbestämningen är viktig, utseendet varierar hit och dit, osv. Hos gökbina verkar det inte vara könsorgan som måste studeras, utan käkarnas utseende och någon liten sporre på bakbenen, eller hur det nu var. Man kan i alla fall komma en liten bit med hjälp av en kombination av karaktärer som syns på bild. Biet på bilden har jag sett flera gånger tidigare, men lagt det åt sidan vad gäller artbestämningen. Det är nog ändå så att det allmänt bruna intrycket och den ensamma, otydliga gula fläcken på bakkroppen gör att det rör sig om ett trädgårdsgökbi (Nomada ruficornis). Problemet är bara att några väldigt snarlika arter ska ha följt med som parasit på glödsandbiet (en annan favorit) på dess spridning norrut de senaste åren. Och glödsandbiet verkar trivas i trädgården... Som vanligt en preliminär bestämning, alltså. Men det verkar vara en riktigt kul grupp att specialstudera, och då får man ju värdarterna (mestadels olika sandbin) på köpet. Gott om ärtsångare, rödstjärtar, svartvita flugsnappare i vanlig ordning. Idag kom årets första tornseglare över huset, jag trodde först att det var fenologirekord för min del, men hittade ett gammalt fynd från 29/4 i obsboken. Tidigt hur som helst, det brukar kunna bli den 8-10:e innan de dyker upp.

3 kommentarer:

ming wan lee sa...

att artbestämma och systematisera är en stor del av charmen med sökandet, vid sidan om skönhetsupplevelserna. Jag är ju likadan, skillnaden är bara att jag råkat välja mänskliga produkter och att det då blir omöjligt att beskriva rätt eller fel. För visst är det extra kul att ha absolut, ovedersägligen rätt ibland? ;)

jag lär mig något nytt varje gång jag tittar in här och det njuter jag av!

Mian sa...

Japp, nu börjar säsongen :-)
Jag som är nyfrälst avseende insekter känner att jag kommer att få vara nöjd med glädjen att hitta insekterna och plåta dem.
Håller med föregående kommentator: här på din trevliga blogg lär jag mig massor!
(Och snart kommer en sprillans ny sländbok ut.)

pelle sa...

Vad kul! Visst är det en härlig känsla att hitta nya bitar till det här pusslet, som bara växer och blir mer svåröverskådligt ju fler bitar man lyckas klicka i. Hoppas det framgår att det jag skriver oftast är väldigt lösa funderingar, man vänjer sig lätt vid att (nästan) aldrig vara riktigt säker... ;)