tisdag 31 maj 2011

Tistelbock


Den här spektakulära bocken såg jag redan igår, men då var den inte alls lika samarbetsvillig. Idag hade jag i alla fall några sekunder på mig när de satt och solade. Misstänker att den på bilden är en hane med extra långa antenner. Den var också mycket guldigare än de andra individerna, det fanns 3 individer totalt, men färgen verkar inte vara någon könsskiljande karaktär. Arten fanns länge bara i sydligaste Skåne, men den har spritt sig norrut de senaste åren, och de nordligaste fynden har gjorts i Västergötland. Gynnas av igenväxning med tistlar och nässlor (Nationalnyckeln).

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

långhorningar är bara för läckra. Tistelbocken har jag själv inte sett - ännu, men sommaren är lång! :)

pelle sa...

Jag hittade ytterligare en idag, så kanske de har ett bra år? Landskapen i Mellansverige väntar på sina första fynd...