onsdag 1 juni 2011

Humleblomfluga


Såna här dar önskar man att man hade koncentrerat sig på en eller två insektsgrupper, istället fylls kameran med hundratals bilder på obskyra flugor, skalbaggar, vecklare och annat som man aldrig kommer att kunna identifiera. Idag hittade jag i alla fall äntligen en humleblomfluga (Volucella bombylans), de 3 Volucella-arterna är makalöst fräcka! Det finns dessutom ett par riktigt spektakulära arter som knackar på söderifrån, kanske sitter de här en dag? Humleblomflugan är nog inte så ovanlig, men varje gång jag trott jag fått napp har bilden visat någon annan art. Den är ju extremt lik den breda narcissblomflugan som var med för någon vecka sedan, men här ser man bl.a. en mörk fläck mitt på vingen och ett långt utdraget ansikte. Vingen saknar dessutom Eristalis-knycken på vingribba R4+5. Båda arterna kan efterlikna olika humlearter, och det är förstås bara en tillfällighet att båda råkade likna stenhumlor.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

det är något med blomflugor, jag håller med. Det är nog viljan att verka tuffare än de är. Får i vargakläder. Gulligt :)

pelle sa...

Vilken suverän liknelse! Tycker de är fantastiskt snälla och trevliga, men visst hajar man till när de stora arterna brummar förbi... ;)