onsdag 11 maj 2011

Rödhuvad törnskata

Kallfront efter en period med sommarvärme brukar betyda massor med fågel, så jag tog en tidig morgon för att kolla läget. Nu verkar fronten vara lite försenad, så det blev en dag till med hett, stilla, disigt väder. Bättre för insekter. Det mest anmärkningsvärda var nog att det inte hördes en enda näktergal, undrar var de håller hus? Så här i mitten av maj brukar de ju sitta i var och varannan buske. Kanske ogynnsamt väder på rastplatserna längre söderut? Noterbart annars var 34 dvärgmåsar och årets första sommargylling. På hemvägen passade jag på att kolla en rödhuvad törnskata som upptäckts på morgonen, den höll till på en vall med några små buskar mitt i jordbruksöknen. Passande miljö, den verkade hitta gott om insekter att flugsnappa, så den kanske stannar ett tag. Det är bara det 5:e skånefyndet av drygt 60 i Sverige, konstig fyndbild för en sydeuropeisk art.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den har man inte på sverigelistan... Såg dock ett gäng för två veckor sedan i Turkiet så jag ska inte gnälla.

pelle sa...

Det var riktigt kul, även om jag nästan lagt bort "dragandet" helt. Vi såg några på Omalosplatån på Kreta, en helt underbar och fridfull plats omringad av berg, med bara några enstaka små gårdar, en hel evighet iväg från charterkvarteren. Det är ju underbart vackra fåglar, men jag kommer nog att komma ihåg de kretensiska bättre...