söndag 2 maj 2010

Videgökbi


Jag trodde aldrig att det skulle vara så kul att leta bin, men det verkar finnas en mängd trevliga arter därute just nu. Lite svåra att komma nära ibland, men oftast hinner man passa på när de sitter på en blomma. Annars har många, liksom humlorna som väl får räknas som binas kusiner, den jobbiga ovanan att krypa ner bland gräsrötter och små jordhål och gömma sig. I vanlig ordning måste man gå igenom ett antal arter när man väl kommit fram till släktet, men detta är rätt säkert ett videgökbi (Nomada leucophthalma). Flera av de andra gökbina har gula prickar på ryggen, flygtiden stämmer bra, och det verkar vara den vanligaste arten här omkring. Väldigt charmiga djur!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg! Jag ser knappt en insekt, vet inte vad det är med mig. Borde åkt till någon sjö idag, men så blev det inte. Börjar sent på tisdag. Hoppas på fint väder då, men trollsländor, om några börjat flyga ännu, lär knappt ha startat innan jag måste ta bussen vid 11...

pelle sa...

Jag har det så lyxigt att jag kan lägga min promenad när som helst på dan (i några veckor till). Om bara solen värmt upp lite brukar det komma fram en hel del insekter. Problemet är bara att egentligen inte har tid mer än en timme, men jag får väl lägga den på friskvårdskontot.