torsdag 6 maj 2010

Gul solblomfluga



Det var värst vad kylan håller i sig, promenaden idag kändes nästan som i januari. Blåsten gjorde det lite klurigt att få den rätta skärpan i bilderna, men på vissa ställen på "gräsrotsnivå" var det lä. Årets första gula solblomflugor (Syrphus ribesii) var på vingarna, de lär man se många av framöver. Om man ser tio blomflugor brukar fyra vara sådana och fem flyttblomflugor. Men det är klart, kanske vädret påverkar hur stora de olika populationerna blir? Jag har lite svårt att få grepp om de här mellanstora, gulsvartrandiga blomflugorna. Det finns några tiotal arter som ser extremt lika ut i Nationalnyckeln, men man kanske hajar till om man får se dem i verkligheten. Jag har i alla fall bara hittat ribesii och kanske någon enstaka annan. Om det stämmer att antennfärgen är ett säkert kännetecken borde den andra flugan vara en Scatophaga stercoraria, svarta istället för gula som S. suilla har. Det finns några roliga bilder på biopix.dk, jag vet inte, men jag är rätt glad att jag inte behövt fota någon födosökande...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vadå skärp? Den översta är ju klockren! Mycket snygg! Du har väl inte skaffat ny kamera?

pelle sa...

Jo, den blev nog rätt ok ändå, men det blev många oskarpa att bläddra igenom.