måndag 10 maj 2010

Gul brynblomfluga


Förra året kollade jag flera hundra blomflugor av den här typen - medelstora, gulsvartrandiga - och hittade nästan bara gula solblomflugor. I år blev det en brynblomfluga vid andra försöket, gul brynblomfluga (Epistrophe flava). Nästan lite förvirrande med de svenska namnen, men det finns ju några hundra blomflugor att namnge. Nationalnyckeln flaggar för att vissa individer av brynblomfluga inte går att artbestämma ens om man har dem i handen, så jag bestämde denna med hjälp av flygtid, utbredning osv. Flava ska vara den med bredast gula ränder, och det stämmer ju bra, liksom de gula antennerna. Förutom denna var det nästan inga insekter ute alls, det vill sig liksom inte. Jag fick koncentrera mig på fåglarna istället, inget fel med det, men det gör jag ju hela vinterhalvåret. Vassångare, svarttärnor, lärkfalkar, havsörn med sothöna i klorna, svartsnäppor, ett hundratal grönbenor, rördrom, årtor. Rätt trevlig blandning, militärövning tvingade mig till omvägar.

Inga kommentarer: