torsdag 20 maj 2010

Fjärilar!



Äntligen en dag med ordentliga antal fjärilar. Men jag fick vänta på dimman ett par timmar på morgonen, ruskigt vad tjockt det var! Men det är klart, om man kan njuta av svarttärnor som då och då dyker upp som dansande vålnader går det lättare. Sexton stycken räknade jag när det klarnade. Sommarvärmen kom redan vid 9-tiden, utan förvarning, och då hade jag ett par kilometer att promenera till bilen, i långkalsonger och gummistövlar... En sjungande sommargylling gjorde mig lite gladare. Och så fick jag en kartfjäril på bild, hittade säkert tio stycken, klart vanligast av fjärilarna. Flera aurorafjärilar, bildens hona busade med mig i säkert tio minuter innan hon tillät en bild. Hur de kan veta att de ska lyfta precis när man trycker ner avtryckaren?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygga bilder! Vårversionen av kartfjäril är vackrast, men gillar höstversionen också, särskilt när de är fräscha. Svarttärnorna i dimman låter som en dröm. Avis.

pelle sa...

Fantastisk morgon, men värmen kom som en chock. Det var verkligen bra med insekter runt vattenverksdammarna sen, inte så många individer, men bra artvariation. Måste jobba länge ikväll... ;-)