onsdag 1 juni 2022

Trädgårdssandbi och trädgårdsgökbi

Jobbigt när man går omkring och har en vag känsla av att någonting är fel, att det är något som saknas. Jag har känt så en tid, och i morse kom jag på vad det var: här finns knappt några backsvalor i år! Jag räknade sammanlagt tre svalor på en runda där det förra året fanns fem olika kolonier, om än flera i tillfälliga jordhögar på arbetsplatser. Men även mer naturliga boplatser verkar tomma i år. Det brukar finnas något 100-tal bohål sammanlagt i kommunen. Det ska bli intressant att höra hur det har sett ut i övriga landet efter häckningssäsongen. Ladusvalorna och hussvalorna verkar finnas i relativt normala antal. Ladusvalan på bilden hängde lite med vingen, men flög fint när den hade fått nog av mig. Jag är nästan helt säker på att jag har sett trädgårdssandbiet tidigare, men hittar såklart inte någon notering. Får väl räknas som en moralisk ny art. I närheten satt ett trädgårdsgökbi, en parasit till sandbiet.



Inga kommentarer: