tisdag 21 juni 2022

Större dagsvärmare, storfläckad pärlemorfjäril, humleblomfluga

Fin artsammansättning idag. Bäst var en riktig drömart – en större dagsvärmare. Otroligt läcker när den surrade runt som en liten kolibri och blinkade med sina orangeröda bakvingar. Desto mer kamouflerad när den satte sig för att vila. Den har legat högt på önskelistan sedan de började dyka upp för ett tiotal år sedan, kanske med hjälp av klimatförändringarna. Jag gav snabbt upp försöken med att fånga den i flykten och tyckte att den hellre kunde få sitta kvar. I obsboken hamnade även ett par storfläckiga pärlemorfjärilar, en humleblomfluga, en ljus kärrblomfluga, en tistelfjäril och lite annat.




3 kommentarer:

Carina sa...

Jag har sett större dagsvärmare i Grekland. Visste inte ens att de fanns i Sverige. Mötet i Grekland har jag i kärt minne, de rör sig ganska snabbt för att vara så stora. Jag försökte fotografera, men det blev mest sudd, tyvärr.

pelle sa...

Jag tror att de har börjat dyka upp här först under senare år, en del skyller på klimatförändringarna... ;)

Carina sa...

Det kan vara orsaken.