tisdag 7 juni 2022

Gräsgrön guldbagge, gulbrokigt slåtterfly och klaffgetingfluga

En mellandag vädermässigt, men jag kom ändå hem med några nya arter i kameran. Först en gräsgrön guldbagge, som jag bara sett en gång på Gotland tidigare. De verkar vara helt vanliga, så det är väl bara min uppmärksamhet som har brustit. Klaffgetingflugan var också ny för kommunen. Skönt med ett släkte där det går att nyckla sig fram till de flesta av arterna. Många är dessutom mycket lokala och knappast aktuella för mina hemtrakter. Det gulbrokiga slåtterflyet var en helt ny art i listorna. Tyvärr fick jag bara några sekunder på mig att fota flyet innan det flög iväg, så det blev bara en enda bild. Jag har hittat ovanligt många rödbenta bärfisar i år, förmodligen för att jag har tagit mig tid att stanna till lite då och då under mina promenader. I tidningen stod det om en undersökning som visade att man är lyckligare ju långsammare man går. Så är det säkert...




Inga kommentarer: