fredag 1 juli 2011

Tegelröd ängstrollslända


Första utflykten på hela veckan, det är ju typiskt att man måste jobba en massa när sommaren äntligen har kommit. Och redan idag började det bli lite ostadigare väder... Det verkade ändå inte som om det hänt särskilt mycket i trollsländevärlden de här dagarna - förhållandena i antal mellan större kust-, sjö- och mörk lyrflickslända vid hemmadammen verkade vara ungefär 10:2:1, som för en vecka sedan. Ny för året blev istället en tegelröd ängstrollslända. En kejsartrollslända var den första jag sett hemmavid, men jag tror att de har funnits häromkring i några år. Ganska många bruna mosaiksländor var ute och jagade, mysigt att bara stå och njuta av deras flygkonster.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

FIN!
säsongen är kort, jag ser redan fram emot nästa... frågan är bara vad man måste göra för att övervintra. Kanske en kurs? jag är bäst på att plugga ;)

pelle sa...

Ja, tänk att man får stå ut över 6 månader utan dessa skönheter... Fattar inte att man orkar. En bra vinteraktivitet är ju att sortera bilder och försöka artbestämma allt man fotat under sommaren. Eller ta en fuskresa till varmare trakter, som jag hört att vissa gör... ;)