tisdag 19 juli 2011

Anax parthenope

Jag har haft ögonen på en ny liten damm vid hemmadammen som ser intressant ut för trollsländor. Dammen kom till för tre år sen, sedan källare i halva byn svämmat över efter ett sommarregn, och ska fungera som en sorts buffert när det regnar stort. Stränderna runt dammen är leriga och svagt sluttande med täta bestånd av diverse ogräs. De mindre strandpiparna tycker också att där är fint, och brukar få ut några ungar varje år, det är en av anledningarna till att jag inte traskat runt där tidigare. Dammen visade sig vara riktigt fin, med flera tiotal mindre rödögonflicksländor, sjöflicksländor, ett tiotal större sjötrollsländor och ett par kejsartrollsländor. Någon brun och blågrön mosaikslända och en metalltrollslända var också ute och jagade. Efter en stund dök det upp en stor trollslända som långsamt närmade sig i loj flykt längs strandkanten. Profilen liknade en kejsartrollsländas, men snart kunde jag se ljusgröna ögon, brun mellankropp och en lysande blå gördel över de innersta segmenten på bakkroppen, som i övrigt såg ut att vara enfärgat mörkbrun. Alltså en Anax parthenope! Det blå partiet var oerhört iögonfallande i vissa vinklar, och sländan verkade inte ett dugg nervös när den passerade rakt framför mig på två meters håll. Sedan försvann den en lång stund, men dök upp igen när jag var på väg hemåt. Det finns gott om dammar i närheten, så det finns väl god chans att den är kvar. Vad jag vet är detta första gången som arten rapporteras från Skåne, men den verkar ha fått ett visst fotfäste på Öland i år. Det skulle inte förvåna mig om det ses fler här under sensommaren. Tyvärr la batterierna i kameran av precis innan sländan dök upp, men det hade nog varit svårt att få någon vettig bild ändå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt! Jag kanske borde åka ner en dag i veckan som kommer om det blir fint väder. Har du tid med lite insektsskådning eller är det arbete som gäller?

pelle sa...

Ja, det var skoj! Ingen bild, tyvärr, men jag fick kanonobsar både i kikare och innanför närgränsen. Den kändes faktiskt mycket mer distinkt i teckningen än man ser på bilder. Tyvärr verkar den ha försvunnit, jag pratade med en annan skådare, och han sa att där varit tjockt med sländor under eftermiddagen. Dagarna efter hade antalet minskat med minst 90 %, så det verkar som om det var ett sällsynt lyckat tillfälle. Det sågs ju en A. affinis i princip samtidigt i Falsterbo! Vi åker till Frankrike m.m. i morgon, men är hemma igen i mitten av nästa vecka. Hade varit kul om vi kunde ta en utflykt!

Anonym sa...

Låter härligt med Frankrike! Hörs ons-tors då!

Anonym sa...

Ser fram emot bilder därifrån!
Allt gott till dej!