tisdag 5 juli 2011

Svart ängstrollslända



Ängstrollsländorna kan vara hur kluriga som helst, särskilt de honfärgade. Honan på den översta bilden har helt svarta ben och svart undersida på bakkroppen, så det bör vara en svart ängstrollslända. Ganska breda svart teckningar på mellankroppen också. Den svarta verkar annars vara en lokal raritet. Jag har faktiskt bara sett den en enda gång tidigare, då en hane som jag fick fota med blixt en tidig morgon. Den riktiga utmaningen i släktet är att skilja på tegelröd och större ängstrollslända. På den nedre bilden visar en större upp sitt bästa kännetecken - den svarta teckningen i ansiktet som bara sträcker sig ner till där ögonen skiftar färg. På en tegelröd hade det svarta strecket gått mycket längre ner i ansiktet. Konstigt nog verkar de två arterna till viss grad ersätta varandra på olika lokaler. Där jag var idag syntes bara större. Hemmavid ser jag nästan bara tegelröda. Kanske något speciellt de behöver för att trivas? De är ju ofta väldigt talrika generellt sett.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har jag tittat och tittat ända hit... :-)
Den nedre bilden på trollsländan är helt enastående! Måste tittat igen!
Allt gott till dej!!