onsdag 13 juli 2011

Större kustflickslända



Det hände inget speciellt igår, men idag verkar det bli regn hela dagen, så jag botar min abstinens med ett par av gårdagens större kustflicksländor. Den översta hanen med en fjädermygga i munnen. Den undre, grönaktiga, en hona, tror jag. De varierar oerhört i färg, särskilt i början av säsongen. Kan vara allt från babyrosa till sobert violetta. Den ljusblå baklyktan brukar i alla fall inte gå att ta miste på. Deras dominans runt hemmadammen är nästan total nu, av cirka 300 flickor var minst 250 elegans. Några tiotal sjöflicksländor, bara 2-3 mörka lyrflicksländor, men roligt nog ett tiotal mindre rödögonflicksländor. Det roligaste som hände annars var att en av de bruna mosaiksländorna satte sig på min vad när jag stod stilla och njöt en stund. Tyvärr hann jag inte vrida mig runt med kameran innan den flög iväg igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

De har fantastiska färger, och så kul att den ena har en mygga i munnen! Väldigt vackra bilder! Glad att jag fått en chans att finna din fina blogg!
Allt gott till dej!