söndag 12 juni 2011

Kilfläckslända och gulfläckad ängstrollslända






Kilfläckslända var målet för dagen, och det tog faktiskt inte mer än fem minuter vid en lämplig damm innan det rasslade till i den frodiga kantvegetationen och en elegant bjässe dök upp. Där var nog två individer, men den första satt snällt och vilade sig en lång stund. Jag fick till och med tid att fota en annan slända som damp ner framför mina fötter. En ängstrollslända som jag inte riktigt kände igen, nyligen flygg och dåligt tecknad. Men efter lite funderande kom jag fram till att det var en gulfläckad ängstrollslända, och även den en ny art. Lite konstigt, för jag tror att den är vanlig. Jag har i och för sig inte letat speciellt aktivt. Kilfläcksländan har en lite märklig utbredning - förutom två hotspots i sydvästra och nordöstra Skåne verkar den bara finnas på Öland och Gotland. Oerhört vacker, och för en gångs skull finns det inget att ta fel på. Den gula kilen lyser på många meters håll. Den citronfläckade bråkade med mig igen, verkade vara noga med att sitta ute över vatten, och då blev det motljus. Massor med smaragdflicksländor, som alla var allmänna, vad jag kunde se. Honorna är ju kluriga, men en kraftig hade haft en extra grön fläck på halsskölden, och en mindre hade haft en gul bakkant på ögonen. Gott om större sjötrollsländor också, den har ju ett lite lustigt namn, jag har inte sett någon art som vanemässigt håller sig så långt från just vatten som dessa. Kan sitta på grusvägar en kilometer från närmaste väta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka grymma bilder! Nu får jag nog sluta trollsländeblogga och gå tillbaka till mina skivkonvolut... Kilfläck och gulfläckad ängstroll! De vill jag ha i min inventeringsruta!

ming wan lee sa...

verkligen fina bilder! grattis till fynden :)

pelle sa...

Tack så mycket! Det var en riktigt galen timme med fina mott och sommargyllingar och mycket annat också, har bara vågat kolla de solbelysta delarna av kroppen efter fästingar... Men det här är bara sånt som andra har letat upp, dina rapporter är mycket mer spännande, ett riktigt pionjärarbete! Det ska bli fantastiskt kul att ta del av inventeringarna.