måndag 13 juni 2011

Mindre blåvinge


Jag skrev in ett litet gäng med mindre blåvingar i obsboken för fem-sex år sen, det var precis när Nationalnyckeln kommit, tror jag. Sedan dess har jag nog kollat 500 polyommatinider (?), och bortsett från någon enstaka toste- och rödfläckig har alla varit puktörneblåvingar. Märkligt namn på den vanligaste blåvingen förresten, med en växt som ingen känner till! Det finns en del andra vanliga arter i landet, men de vill nog ha frodigare blomsterängar än vad som finns här. Jag har inte varit i närheten av att ens misstänka någon mindre, och den där nybörjarobsen har såklart gnagt i mitt sinne sedan dess. Var det kanske några slitna icarus jag hade sett ändå? Men så idag dök den lilla kärleksguden (Cupido minimus) upp igen, bara några meter från den tidigare obsplatsen.

Inga kommentarer: