måndag 29 april 2013

Vitkindad gås!

Vinden vred över mot sydväst, och som på beställning blev det ordentlig fart på sträcket. Idag var det massor av vitkindade gäss som bestämde sig för att dra vidare mot tundran. På drygt 2 timmar räknade jag in 40 flockar med sammanlagt 10 740 individer! Mitt tidigare rekord var på drygt 7 000. Fem av flockarna innehöll fler än 500 ex, och den största var på 800. Som vanligt sträckte de på bred front, och jag var tvungen att låta några flockar i fjärran gå oräknade. Men några kom rakt över huvudet, och då blir det ju alldeles underbart vackert. Flockarna är nästan alltid helt rena, men någon enstaka prutgås följer med ibland. Idag syntes tre ensamma i några av flockarna som kom tillräckligt nära för att det skulle vara lönt att kika igenom dem. Sådär lite i skymundan blev prutgås min 150:e art för året på hemmaplan. Jag har ju som mål att komma över 200, och jag väntar på 25-30 arter till som "inte går att missa". Men sen brukar det bli lite trögt, från midsommar ungefär. Idag låg fem svarthakedoppingar och fiskade en bit utanför stranden, inte så många, men ändå rekord för min del. Har bara sett en ensam eller ett par tidigare.

Inga kommentarer: