torsdag 11 april 2013

Mindre sångsvan


Så fick jag äntligen se en mindre sångsvan i år. De brukar dyka upp lite då och då, men i år kändes det som om de ville spöka med mig. Det är absolut ingen art man ser på beställning. Idag fick jag hjälp av en god vän som larmade när han hittat en liten i ett gäng med sångsvanar. De låg ganska nära stranden i den friska ostvinden, kul att få lite tid att jämföra de båda. Det förekommer att rena flockar med några tiotal individer av den mindre arten sträcker förbi, men oftast är det så här man hittar dem. I sträckande flockar på lite avstånd kan det bli klurigt trots den distinkta skillnaden i storlek och form. Man vill ju gärna se näbbteckningen. Det förekommer också små exemplar av de större arterna, kanske oftast bland knölsvanarna. Så sent som igår hade jag en förbiflygande knölsvan som såg ut att vara ett par decimeter kortare och många kilo lättare än vännerna.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas hitta några mindre sångsvanar någon morgon i Hjälmsjön. Nu får man försöka hinna sjön innan man sätter sig på bussen 07.04.

pelle sa...

Oj, åker du så tidigt... Känner mig privilegierad nu, som kan skjuta fram arbetsdagen 2-3 timmar några dagar i veckan. Sen har man det i nacken på kvällen i och för sig ;)