måndag 30 september 2013

Videsparv

En videsparv dök upp i närheten, så jag fick cykla bort och titta på den. Svår art här nere, men det beror ju mest på att de flyttar mot sydost. Annars finns det väl några tusen par i Norrland under sommaren. Nåväl, det här blev bland det mest surrealistiska jag varit med om. Sparven gömde sig långa stunder i vegetationen, och vi blev efter hand ett rätt stort gäng som stod och spanade längs stranden. Solen började värma, och rätt vad det var samlades ett gäng nudister ett par hundra meter bort, mitt i vårt synfält. När sparven sedan flög upp och satte sig fint i toppen av en buske mellan oss och soldyrkarna blev det såklart några märkliga situationer. Nu är det väl i och för sig så att fågelskådare inte bryr sig om så mycket annat när det finns spännande fåglar att titta på. Platsen är inte något officiellt nakenbad, och det snällaste man kan säga om de aktuella nudisterna är att de inte sänkte medelåldern i området. Nog om det! Underbara dagar, och det går att vara ute hur länge som helst. Fick äntligen se min första bändelkorsnäbb för året, det är väl bara jag som missat den tidigare i år. Nu blev det i alla fall en alldeles utmärkt obs på en vacker hane som flög förbi på låg höjd och lät hela tiden. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur mycket "tjipp"-lätet skiljde sig från mindre korsnäbb, väldigt mjukt och studsande. Inte så lätt att plocka ut i en blandflock förstås. Spännande så här i brytpunkten mellan sommar och vinter, några enstaka långflyttare kvar samtidigt som de nordligare arterna börjar dyka upp. Redan oktober i morgon!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha-ha! Låter som något som borde filmats! Videsparv... Ja, det är väl minst 15 år sedan :-(

Jag har inte haft någon bändel, knappt ens mindre korsnäbb. Å andra sidan hade jag ju 200 eller om det var 250 förra året. Eller förra igen var det kanske...

ming wan lee sa...

underbart, det är väl vad man kallar en buskis! :D

pelle sa...

Jo, uppmärksamheten resulterade inte i någon överdriven blygsel direkt... ;)