fredag 13 september 2013

Lärkfalk

Ett gäng med lärkfalkar har hållit till nära en känd häckningslokal de senaste dagarna, men jag har inte sett röken av dem under hela sommaren, så jag trodde att de kanske hade hittat någon annan boplats. Som mest två ungfåglar och en gammal fågel tillsammans, men vid ett tillfälle har två vuxna synts till. Förmodligen en familj, men de kan ju för all del ha haft sitt bo en bit härifrån. Fortfarande många höstmosaiksländor i de soliga talldungarna, så falkarna kan väl hitta föda några dagar till. Sommaren sägs vara på väg att ta slut, men enligt prognoserna blir det njutbart i morgon också, perfekt för riksmästerskapen i tomtskådning med andra ord. Det blir 16:e året i rad som jag är med, det kan ju vara kul att försöka nå upp till snittet på strax under 50 arter i alla fall. Idag syntes en tydlig förändring i fågelsammansättningen - massor med taltrastar och rödhakar, men betydligt färre sångare och svalor bara sedan igår. Det var nog gynnsamt sträckväder natten som gick. Det blev också en del extra roliga arter i morse, bland annat en snygg blåhake som visade upp sig hur fint som helst på bara några meters håll. Skumt, de brukar ju vara väldigt skygga annars. Man får passa på att njuta! Dessutom en pungmes och en svarttärna i läcker ungfågeldräkt.

3 kommentarer:

ming wan lee sa...

vilken blick! lycka till idag, det ser sannerligen ut att bli en bättre dag än förra årets skådning. Tyvärr blir det ingen skådning i torpet i år, T är ute på paddling. Undrar förresten hur reglerna ser ut när man är på resande fot, finns det förmildrande omständigheter med mobilt kök, sovrum och garderob...? :)

ming wan lee sa...

*räknas det som förmildrande omständigheter med...* springer mellan köket och nyheterna på datorn, visst räknas det som förmildrande omständigheter... ;)

pelle sa...

Ja, idag var det härligt! Men jag hade nog hellre varit ute och paddlat just den här dagen, du förstår om du orkar läsa mitt nästa inlägg... ;). Närmar mig rekordet, får se vad kvällen kan ge. Intressant det där med rörlig tomt, jag vet inte exakt hur reglerna är, men de brukar vara generösa... ;)