söndag 15 september 2013

Riksmästerskap

Det ser ut att bli ruskväder idag, så det var nog som prognoserna talade om, att gårdagen skulle bli det sista av sommaren. Stilla och soligt var det, perfekt för att räkna fåglar. Närmaste grannen tyckte att vädret var perfekt för att anlägga en ny garageuppfart, så från klockan 8 tog ljudet av grävmaskiner och stensågar effektivt bort alla naturläten. Jag tror inte att det påverkade resultatet så mycket, men visst finns det skönare ljud att lyssna på en lördagsmorgon... Jaja, vädermässigt var det nog en av årets allra bästa dagar, även om fågelsträcket blev lite svårt att överskåda. Många flockar som passerade tidigt kom på retursträck någon timme senare. Småfåglarna valde också att passera rätt högt, så lätena blev svåra att uppfatta. Inga nya tomtarter, men två nya mästerskapsarter - blå kärrhök och storspov. Under 16 mästerskap har jag nu sett totalt 91 olika arter, så nånstans mellan 60 och 70 på en dag borde vara möjligt. Scenariot är emellertid nästan alltid detsamma - ett 50-tal arter vid 10-tiden och sedan extremt trögt, med bara någon enstaka art då och då. Jag brukar sluta framåt middag och sedan kika ut lite då och då. Denna gången blev det 56 arter, bara en från rekordet. Bäst var nog jätteflocken med ljungpipare. De håller till på fälten några kilometer härifrån, men oftast är det bara mindre gäng som passerar huset. Fint också med 9 vackra bivråkar. Hela listan:

Storskarv 2
Häger 2
Grågås 150
Kanadagås 10
Vitkindad gås 45
Gräsand 9
Vigg 1
Bivråk 9
Glada 3
Brun kärrhök 1
Blå kärrhök 1
Sparvhök 6
Ormvråk 2
Lärkfalk 1
Ljungpipare 950
Tofsvipa 120
Storspov 1
Skrattmås 75
Fiskmås 50
Gråtrut 200
Havstrut 3
Tamduva 15
Skogsduva 3
Ringduva 15
Turkduva 1
Tornseglare 3
Större hackspett 6
Spillkråka 2
Backsvala 1
Ladusvala 75
Hussvala 1
Trädpiplärka 300
Gulärla 2
Sädesärla 6
Järnsparv 1
Rödhake 5
Rödstjärt 2
Koltrast 4
Taltrast 25
Gransångare 3
Lövsångare 2
Grå flugsnappare 4
Blåmes 5
Talgoxe 4
Skata 10
Kaja 250
Råka 25
Kråka 8
Stare 170
Pilfink 2
Bofink 200
Grönfink 15
Grönsiska 300
Hämpling 1
Mindre korsnäbb 22
Stenknäck 1

8 kommentarer:

ming wan lee sa...

älska grannar med smak för helgro... här har det pangats och skällts. Onödigt mycket machoskott för en stackars galt kan JAG tycka, men vad vet jag.

Grattis till nästan-rekordet! :)

Anonym sa...

inte dåligt! tre arter på din dagslista som jag inte har som tomtkryss... jag var inte med i år.

pelle sa...

Usch ja, ibland vill man flytta in till en lägenhet i stan för att slippa alla bökare... ;)

pelle sa...

Ljungpipare och havstrut och... en till?

Anonym sa...

Ljungpipare, turkduva och backsvala...

pelle sa...

Just, det! Jag glömmer att havstruten gärna håller till i sjöarna. Här är den riktigt svår att hitta, konstigt nog, jag bor ändå bara 1,5 km från havet där det finns 10-100 ex året om. Jag får sitta och närstudera flockarna som drar förbi morgon och kväll. Kanske 5-7 obsar om året, inte mer... Fast mörkertalet är såklart stort... ;)

Anonym sa...

Det var en imponerande stor samling fåglar!
Många av dem har jag bara sett ett enda exemplar av de senaste åren. Det är nog lite olika typer av fåglar som rör sig här och där du bor.
Roligt med "nästan rekord".
:-)
Önskar dej en riktigt trevlig helg!
Kram och allt gott till dej!

pelle sa...

Trevlig helg till dig också, fast den nästan är slut. Du får ha en härlig vecka också ;). Fågellivet kan variera ganska mycket även inom korta avstånd - jag har t.ex. aldrig sett någon nötväcka hemma, men om jag cyklar 10 minuter norrut eller söderut kan jag se dem alla dagar på året!