fredag 25 mars 2022

Rödhalsad gås (och ett par tusen vitkindade)

En rödhalsad gås upptäckes i närheten förra lördagen. Jag gjorde ett litet försök att hitta den morgonen efter utan någon lycka. Inga fler rapporter under veckan, men idag dök den upp på en annan plats. Jag var bara fem minuter därifrån, så det blev ett kort cykeldrag. Min kollega var kvar med sin tub som tur var, annars hade jag nog inte hittat den bland de andra gässen. Jäkla luringar till att kunna gömma sig. Jag väntade förgäves på att den skulle ta till vingarna och kanske passera framför näsan som några av de vitkindade. Det här var femte eller sjätte gången i kommunen, och jag har ännu inte sett den riktigt bra. Men det är fortfarande världens bästa fågel.



1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är säkert påverkad av dig, jag minns inte helt säkert, men tycker ocksä det är världens bästa fägel. Eller en av de bästa ätminstone. Åkte till Bulgarien för att se dem på övervintringsplats för drygt två år sedan, men vi fick åka in i Rumänien för att hitta en flock. Drygt 50 fåglar fick vi se. Så fina!