fredag 29 oktober 2021

Kornsparv och ägretthäger

Varje dag med hyfsat väder känns som "den sista för året". Idag var det nog uppemot 15 grader, sydvindar med lite vårkänsla och en lucka i programmet, så det fick bli en expedition till de norra delarna av kommunen. Målet var att hitta den lilla flocken med kornsparvar som varit stationära där i några veckor. Jag gjorde ett försök i slutet av september, men då kammade jag noll. Eftersom jag inte har sett arten i kommunen tidigare borde jag kanske ha kämpat lite hårdare, men av olika anledningar har det inte blivit av. Premissen är att sparvarna födosöker på ett par stubbåkrar, kanske fem hektar totalt, och då är helt omöjliga att upptäcka. Men sådär var tredje timme brukar de sätta sig synligt i en buske eller på en taggtråd under någon minut. Och i dag, efter ett par timmars traskande och spanande över till synes sterila marker, hoppade två av dem upp och visade sig fint. Roligt nog verkar det som om de håller på att etablera sig i västra Skåne igen, i somras fanns det minst fyra par i grannkommunen. Det måste vara mer än femtio år sedan de försvann från vårt område. Medan jag spanade över stubben hittade jag en gammal brun kärrhök som blev ett nytt fenologirekord med åtta dagar. Dessutom en ung silvertärna som var tangerat rekord. Båda har förstås setts av andra nu i veckan, liksom de två ägretthägrarna. Dagens tokigheter slutade med ett dopp i havet, mitt senaste någonsin. Samma temperatur i vattnet som i luften gissar jag. Men ska det äntligen bli några riktiga kallbad den här vintern?



Inga kommentarer: