torsdag 2 september 2021

Mindre flugsnappare och ängssmygare

Ny art på tomtlistan idag - mindre flugsnappare! Jag skickade in ett rätt tungt jobb i morse och kände att jag behövde cykla ner till havet och ta ett lunchdopp. Då plingade det förstås till i e-posten. Morgonens fil behövde korrigeras, så det var bara att värma upp datorn igen. Medan den skramlade igång satt jag och tittade ut genom fönstret och svor lite för mig själv. Här har varit väldigt lite fågel den senaste veckan, några rödstjärtar, ärtsångare och svartvita flugsnappare, så jag förväntade mig inte något speciellt. Men så satt den där plötsligt, en fin 1K mindre flugsnappare. Jag fick väl se den ungefär tre gånger fem sekunder plus några ögonblick lite senare när kollegorna kommit för att leta. Lite väl kort tid, men vi var överens om att den mindre alltid är en favorit, oavsett dräkt eller omständigheter. Den har blivit lite av en specialare för mig också, dagens var den femte jag hittat i kommunen. En gång bara hundra meter från tomten, så det var väl inte helt oväntat att den skulle dyka upp här också. Fortfarande ingen kartfjäril i år, annars är nog den förväntade fjärilslistan komplett. Badet blev förstås lite försenat, men det var jäkligt skönt!

2 kommentarer:

Carina sa...

Härligt att läsa. Önskar dig en trevlig helg

pelle sa...

Tack så mycket, och en trevlig helg till dig också! ;)