måndag 22 februari 2021

Korpar och ljungpipare

Vilka kontraster det har blivit den här månaden! Igår kom till och med korparna ner till stranden för att kalasa på köldknäppens offer. Jag har räknat till minst 10 vitkindade gäss och fem svanar som frusit ihjäl. Det verkliga antalet är förstås mycket högre. Idag blev det uppemot 10 grader varmt och en sagolik vårkänsla. Bäst var en liten flock med 13 ljungpipare som drog förbi. Jag har ett par januariobservationer, men annars får det nog räknas som fenologirekord med några dagar. De brukar vänta till mitten av mars annars. Det kändes som om de kunde vara nyanlända, i samma kikarsvep trängdes 25 tofsvipor, fem skogsduvor och några tiotal sånglärkor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Söndagen bjöd på gott om sånglärkor och en del tofsvipor här i skogen, dock roligast med bpde orre och tjäder på samma dag. Det var nog länge sedan jag fick till det. Igår fick jag också noterat ljungpipare (dock bara tre ex) och skogsduva. Vid Rönne å i Össjö.

pelle sa...

Ja, det var ett härligt inflöde, kanske lite tidigare än vad jag trodde med tanke på kylan tidigare. Härlig tid som kommer nu, vi håller tummarna för att skogshönsen får en gynnsam säsong.