lördag 28 november 2020

Soffkryss

I veckan blev det klart att stripgås och mandarinand ska kunna räknas på svenska fågellistor på samma sätt som kanadagås, nilgås, tamduva och några andra. Jag har sett båda arterna vid 5-6 tillfällen, men när det gäller anden är några av obsarna för gamla eftersom regeln bara gäller retroaktivt från 1995. Då hade de förvildade populationerna i Europa växt sig tillräckligt stora för att det ska kunna betraktas som sannolikt att "våra" fåglar kom just därifrån och inte från någon djurpark. Rätt knepigt egentligen. Båda arterna har alltid legat högt upp på önskelistan, men då vill man ju förstås vara på plats där de finns naturligt. Och resor till Tibet och Japan är inte direkt något man planerar just nu...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Soffkryss för mig med. Fast jag vet inte om jag bryr mig så mycket. Jag vill hellre se en strömstare just nu... Blir det 200? Jag hoppas fortfarande på att det ska bli 150!

pelle sa...

Njae, det har gått väldigt trögt de senaste veckorna. Behöver 4 till... Jag har några kvar att jaga, som varfågel, morkulla, hornuggla, större korsnäbb. Det borde gå, men det här året har ju varit konstigt!