onsdag 11 november 2020

Mindre sångsvan

Grått och muggigt, men fortfarande en del kul att titta på. En blandflock med mindre och större sångsvanar passerade huset i förrgår, kanske var det samma som låg vid stranden idag. Vi räknade till fyra vuxna och en ungfågel. Tre av dem tillsammans på bilden, tagen på 1/50 sekund trots 800 ISO... Annars verkar det vara relativt gott om vattenrallar och skäggmesar, härliga fåglar! Sidensvansarna dök upp för några dagar sedan, får se hur länge de stannar. Bären är så gott som slut... Blåsväder förra veckan, men jag fick inte loss mer än någon timme. Gänget med havssulor i sundet är snart fler än 100! Storlabben visade sig igen den 3:e, min första i november någonsin. En fin berglärka rastade tillfälligt på nära håll dagen efter, min femte i kommunen om jag har räknat rätt. Ännu "ovanligare" var min tredje nötväcka hemmavid efter 18 år på samma tomt. Man kan ha olika perspektiv...

Inga kommentarer: