söndag 14 juni 2020

Sandflodtrollslända och kilfläckslända


Ny kommunart idag - sandflodtrollslända! Den trodde jag nog skulle bli omöjlig så här vid kusten. Tidigare har jag bara sett den i området kring Vomb, där det finns en stabil population. Kollade med Artportalen och Google Maps - det är 22 km rakt österut till det närmaste fyndet. Det känns som ett väldigt långt avstånd i det här sammanhanget. Jag gissar att de envisa ostvindarna de senaste dagarna har hjälpt till. Jag har inte brytt mig så mycket om trollsländorna de senaste åren, och här har knappt varit någon annan som rapporterat. Men förra året hände det saker - en nyinflyttad kollega hittade en rad tunga pjäser, bland annat klarblå mosaikslända, mindre kustflickslända och både kraftig och mindre smaragdflickslända. Jag missade förstås allihopa, hoppas på bättre lycka i år. Kul ändå att det fortfarande finns saker att upptäcka. Ytterligare en kilfläckslända idag, och för några dagar sedan kom den till och med in på tomtlistan. Den får nog räknas som stabilt bofast numera. En annan lite rolig tomtart passerade för några dagar sedan - en id i klorna på en fiskgjuse... Kanske inte får räknas? Inte mycket fågel den senaste veckan, men fortfarande en del sträckande fisktärnor. Totalt 53 ex igår. Väldigt spännande, undrar vart de är på väg?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt! Sandflodtrollslända är av någon anledning en av mina favoriter. Kanske för att det är särskilt spännande när de förvandlas. Jag är helt off på sländorna i år, då jag bara följer häckningarna av min hemliga art (som du säkert gissat vad det kan vara... ja, häckningarna, för jag har hittat en till). Annars händer det, som du säger inte mycket på fågelfronten, så jag får väl snart kolla lite trollsländor jag också. De tvåfläckade borde nog flyga i kommunens sjöar t.ex.

pelle sa...

Jodå, jag har mina misstankar... ;) Fint att ni låter dem sköta sig själva. Vi har haft lite problem med misstänkta äggtjuvar här (pungmes), det finns visst folk som är helt utan skrupler när det gäller äggsamling. Mycket märklig hobby egentligen. Jag är inte alls inblandad i mesarna, men vad jag har hört verkar det ändå som om det har varit ett rätt bra år för dem.