måndag 29 juni 2020

Jämnbred dammblomfluga och ätlig groda


Dammblomflugorna kan vara lite kluriga, speciellt artparet jämnbred dammblomfluga och midjedammblomfluga. De splittades inte förrän 1980, och det verkar som om skillnaderna inte är riktigt utredda ännu. Den jämnbreda är egentligen den ovanligare av arterna, men midjedammblomflugan ska ha betydligt smalare bakkropp än den på bilden. Jag fotade den på samma plats för några år sen, och fick den även då till jämnbred. De ätliga grodorna brukar vara väldigt vaksamma och hoppa i vattnet då fort man närmar sig. Idag var där i alla fall en som vågade sig kvar en stund.


1 kommentar:

Mian sa...

Nu har jag hittat tillbaka till din blogg med så många trevliga inlägg. Så mycket hjälp jag fick av dig med t.ex. artbestämning av blomflugor för 10-tal år sedan! Jag håller mest till på Instagram numera, det är enklast för mig. Men bloggformatet är ju väldigt trevligt. Men mer tidskrävande. Nu ska jag kika igenom massor av inlägg hos dig. Gott slut på gamla året. Snart kommer vår och värme.