tisdag 5 maj 2020

Svart rödstjärt


Årets kallaste morgon med tre grader och frisk nordanvind, det är inget man förväntar sig i maj direkt. Som väl är kommer solen fram efter en stund, men det är en dryg väntan så här på västkusten. Träd och hus är i vägen, och ofta ligger en molnbank och skymmer. Väldigt tomt i luften förstås. Våren fortsätter att vara märklig med många försenade arter vid sidan av ganska extrema fenologifynd. I lördags (2/5) hörde och såg jag årets första trädgårdssångare, rekord med ett par dagar. Den sågs av andra redan den 1:a, så det blev inget kommunrekord för min del. Jag trodde nog aldrig att den skulle bli en aprilart, men det blir väl så inom några år. Första guldtrollsländorna i söndags (3/5), jag tror inte att jag har sett dem flyga så tidigt innan. Den svarta rödstjärten har valt ut en fin rostig container som sin favoritplats.

Inga kommentarer: