fredag 22 maj 2020

Prutgås och rådjur


Fint med prutgäss de senaste dagarna, alltid en favorit. Idag roade jag mig med att kontrollräkna en stor flock som sträckte förbi en bra bit bort, kanske 3 km. Öppnade bilden i Paint och prickade av dem tio och tio. I obsögonblicket fick jag det till ungefär 450 fåglar, det visade sig vara 520. Jag vill minnas att jag gjorde en liknande koll för ett antal år sedan, då blev det också cirka 10 % för lite. Så det är väl min grej. Ytterligare 160 sträckte förbi i mindre flockar, alltså 680 totalt. I förrgår blev det en liten vårslutspurt med fyra nya arter för året - kärr- och härmsångare lite senare än vanligt, stenknäck äntligen, första året helt utan vinterfynd (!), och några ovanligt tidiga mindre korsnäbbar, som jag missade jag helt förra året. Det blir väl ett invasionsår i år istället. En flock med 18 flög över balkongen när jag satt och drack förmiddagskaffe.


Inga kommentarer: