måndag 27 april 2020

Vitkindad gås


Morgonen började med punka på cykeln, det var väl givet en måndagsmorgon. Det blev lite senare än vanligt, men jag kom i alla fall ner till havet på det oekologiska sättet. De vitkindade gässen hade nog sin bästa dag för året, det kom enorma, rökslingrande flockar mest hela tiden. Jag räknade bara en timme mellan 8 och 9, då kom det 14800 totalt. De sträckte rätt brett, så jag har säkert missat många avlägsna flockar. Vackert och njutbart i alla fall. Jag hade sällskap av två gravänder som födosökte i strandkanten. Hanen trampade hela tiden upp bottnen med fötterna, det har jag nog bara sett måsar och tutar göra tidigare. Och så har jag äntligen läst Ålevangeliet av Patrik Svensson, en fantastiskt trevlig bok. Kändes lite kantig och ostrukurerad till en början, men det övergick efterhand i en väldigt tilltalande personlig känsla. Genialiskt att väva ihop historia och populärvetenskap med privata betraktelser. Sånt hade det gärna fått finnas mer av.


Inga kommentarer: