lördag 18 april 2020

Drillsnäppa och pungmes


Dagarna är lika varandra - lätt frost på morgonen, strålande sol på dagen, kalla vindar från nordsektorn. Lövsprickningen känns lite långsam. Årets finaste tid, så det gör väl inget om det drar ut på tiden. Det fick bli den långa cykelturen idag. Det är nog bara lite drygt två mil, men det känns i benen efteråt. Här är knappt några backar, så jag får skylla på motvinden. Det är alltid motvind. Årets första drillsnäppa var kul, men jag blev lite överraskad när jag kom hem och kollade i listan - fenologirekord med fyra dagar! Inget extremt egentligen, det beror nog mest på att de är rätt fåtaliga här på våren. Pungmeslokalen var besatt av ett stort gäng med sportfiskare, så jag vände omgående. Som tur var hittade jag två pungmesar i en pil längs cykelvägen en stund senare. De kan till och med ha varit tre. Kul att de fåtaliga paren hänger kvar. Mindre strandpipare, gluttsnäppa, gulärla och hussvala var också nya för året. Finast var nio brushanar i praktdräkt. Dessutom premiär för aurorafjäril och kvickgräsfjäril. Inga vettiga bilder...

Inga kommentarer: