fredag 11 januari 2013

Kungsfiskare


Underbart att solen kom fram, jag var bara tvungen att ta en tvåtimmarspromenad runt byn. Inget skönt i vinden, ruskigt snålt från norr. Men framåt middag mojnade vinden en aning, och det blev riktigt njutbart. Galet fin sikt över havet i den torra luften, jag tror aldrig att jag har sett Öresundsbron så skarp. Inte mycket fågel, men det kan bli bra nu om frosten håller i sig. Istället var det den "dåliga" dammen som visade sig vara bäst. Kungsfiskaren satt stilla och fint,  men jag kunde tyvärr inte komma närmare än 50 meter. Han hade nog suttit kvar, men vassen skymde. Bilderna är mest med för att visa den fräcka effekten när kungsfiskaren vände på sig. Har haft flyt med den i år, detta är redan fjärde obsen på tre olika platser. Gissar att det är två individer i alla fall. Vid dammen skrämde också jag och en morkulla upp varandra, det brukar bara bli en eller två obsar om året, nästan alltid så här i gränsen mellan frost och tö. Morkullan är överhuvudtaget inte sedd mellan maj och augusti i kommunen. Synd, för spelflygande morkullor en ljummen försommarkväll är ju bland det bästa som finns. Jag har haft dåligt flyt med rovfåglar den här vintern, men idag kom det förbi en duvhök i alla fall. Faktiskt bara fjärde arten för året, men de trillar väl in efter hand.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med kungsfiskare!

pelle sa...

Ja, man blir alltid lika lycklig! ;)

ming wan lee sa...

ljuvliga juveler!

pelle sa...

Absolut! De kan lysa upp en hel vinterdag! ;)