söndag 19 februari 2012

Kaprifoliumfly?

Nu är det hög tid att förbereda sig inför säsongen - bara en dryg månad till, så flyger de första fjärilarna! Har pillat lite med gamla bilder under helgen, och lagt upp en ny sida med just fjärilar (länk uppe till höger). Som vanligt kvarstår ett litet frågetecken för många av de mer kryptiska krabaterna, t.ex. den på bilden. Den är från Silvåkra i maj förra året, och med tanke på det relativt tidiga datumet trodde jag att det kunde vara ett kaprifoliumfly (Xylocampa areola, eller Early Grey på engelska). Men nu när jag tittar närmre blir jag osäker. Teckningen ser inte ut att stämma fullt ut, och den borde nog vara lite gråare i tonen. Svårt att bedöma i det tidiga morgonljuset, förvisso. Har nog lagt över två timmar på nätet hittills, men som vid många andra tillfällen så dimper det väl ner en polett rätt vad det är, och allt blir solkart. Kaprifoliumfly är ändå ett härligt namn, så jag låter den heta det tills jag hittat ett bättre alternativ. Sökandet går vidare...

Tillägg 2021-06-19: Det tog några år, men nu har jag kommit fram till att detta är ett tandlundfly (Hada plebeja).

4 kommentarer:

Mian sa...

Imponerande bildarkiv!
Nu ska jag titta på alla fjärilarns en gång till.
Tack!

Anonym sa...

Håller med Mian! Imponerande!

ming wan lee sa...

tack ska du ha för generositeten! detta kommer väl till pass under sommaren när böckerna inte är tillhands. Bara att logga in med telefonen :)

pelle sa...

Tusen tack! Utmärkt terapi en råkall februarihelg... ;)