fredag 17 februari 2012

Rödvingetrast

Ett veritabelt vakuum i fågelskådningen just nu. Uteaktiviteter med mössan nerdragen över ögonen. Ingen jättevits med att ge sig ut ändå. Hade i alla fall sällskap av ett gäng med domherrar, grönsiskor och trastar utanför kontoret. Det brukar finnas några enstaka rödvingetrastar i närheten under vintern, men denna är nog den första som velat visa sig så här fint. Såg roligt ut när den lyssnade efter maskar under snöblasket. Hoppas att det fanns något litet att äta. Jag blir alltid lika glad av att se en rödvinge, tillsammans med gransångare och dvärgmås är det nog den som oftast brukar hamna på min tre-i-topp-lista över favoritfåglar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Rödvingetrast är en favorit och dvärgmås är inte dum, men gransångare var en otippad topp 3. Gransångare vs. lövsångare? Den senare sjunger ju vackrare åtminstone, men det är något med färgerna antar jag...

pelle sa...

Ja, nu när jag tänker efter så vet jag faktiskt inte varför... Hm... Kanske en kombination av den charmiga uppsynen och de läckra olivgröna/bruna/gula färgtonerna? Jag får fundera på saken tills de dyker upp igen, bara några veckor kvar! ;)

Carina sa...

Kan bara säga att det är en vacker fågel!
Jag har varit här ett antal gånger för att kommentera, och fått felmeddelande om att jag "skriver in fel ord". Hos andra som har samma bloggsida har allt fungerat utan bekymmer utom vid ett tillfälle. Jag är tvungen att ange min mail istället för min hemsida för att det ska fungera. Så kan det bli. Fast jag undrar varför.
Hur som helst, hoppas jag att du får en härlig helg!
Allt gott till dej!

pelle sa...

Jaha, den är nog inställd på att inte tillåta anonyma kommentarer. Jag brukar också ha svårt att se de där lösenorden som ska "bevisa att man inte är någon robot" (men om man är hubot då...? ;)). Kul att det funkade i alla fall. Jag följer dig också, som du vet ;)