söndag 23 januari 2011

Spillkråkor



Stod en lång stund och tittade på en spillkråka som letade mat bland några stubbar. De har en otrolig förmåga att hålla sig på baksidan av stammen, så de är säkert väl medvetna om ens närvaro, även om de ofta verkar likgiltiga. Jag trodde att det var samma som satt och putsade sig i toppen av ett träd lite senare, men såg när jag kom hem att den andra fågeln var en hona med sin lilla röda nackfläck, till skillnad från hanens helröda hjässa. Det brukar häcka ett par i närheten, så det verkar ju lovande inför våren.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
pelle sa...

Ja, det är härliga familjer! Även om man gillar alla fåglar brukar man hamna i mitten av listan, bland hackspettar och kungsfiskare, om man måste välja. Hoppas hitta boet till våren!

Anonym sa...

Blev tvungen att ta bort min förra, vansinnigt uselt stavade, kommentar. Men det handlade om att hackspettar är favoriter både i verkligheten och på bild och att jag en gång, för några år sedan, borde haft med mig kameran när jag lockade fram tre spillkråkeungar ur ett bo genom att, tydligen lyckat, härma en vuxen fågel...